Blog

Grip op begrip

Hoe leerlingen over tekstelementen heen lezen

https://youtu.be/1s1O0Pa0O6U De leesvaardigheid gaat achteruit, het houdt Nederland in zijn greep.  Leerlingen lezen over tekstelementen heen, maar niet alleen leerlingen… Bekijk het filmpje.  En ontdek een simpele vergelijking waarmee je kunt starten om de leesvaardigheid te verbeteren. 

Waarom het modelen van innerlijke spraak werkt bij begrijpend lezen

Hoe vaak hoor je dat er niet goed gelezen is? Op televisie komt het zelfs geregeld voor. Hilarisch, bij De Alleskunner kwam dit afgelopen aflevering naar voren. Het is moeilijk om in een stressvolle situatie de juiste informatie uit de tekst te filteren en de opdracht goed te maken. Deelnemers lezen over tekstelementen heen die…
Lees meer

Waarom je met een cito-analyse Begrijpend Lezen de resultaten verbetert – en waarom bijna niemand dat doet

Ze zijn zo cruciaal als wielen in een fiets: de cito-analyses voor rekenen en spellen. Zonder die analyses en  op maat blijven resultaten hopeloos achter.  Voor Begrijpend Lezen zijn die analyses er niet. Helaas. De resultaten van Begrijpend Lezen gaan achteruit.  Tijd voor een cito-analyse op dat vlak, zou je zeggen.  Iedereen werkt hard, maar Begrijpend…
Lees meer

Waarom leerlingen niet lezen wat er staat

“Leerlingen maken zoveel fouten. Ik zeg wel eens: ‘Lees gewoon wat er staat!’ Zo moeilijk is dat toch niet?” Ik kijk in het boze gezicht van een bevriende leerkracht. Oei, die is hopeloos verontwaardigd. Herkenbaar. Laatst zei een remedial teacher van een praktijk al iets dergelijks tegen mij. Een ouder en een intern begeleider elders…
Lees meer

7 tips om de zwakke lezer te ondersteunen

Leerling A: “Als ik dyslectisch zou zijn, dan zou ik willen dat de tekst wordt voorgelezen, want dan blijf je bij met het tempo.” Leerling B: “Nee, want een tekst wordt vaak saai voorgelezen. En als je zelf leest, dan kan je op toon lezen en dan begrijp je het beter” Leerling A: “Oja! Zoals…
Lees meer

Waarom je bij begrijpend lezen liever geen voorkennis activeert

In het hele onderwijs zit ingebakken dat de voorkennis geactiveerd moet worden.   Bij begrijpend lezen is dat een probleem. Ik snap het: we werken volgens protocollen en die worden vaak al vele jaren gevolgd. En als we in zo’n gewoonte vastzitten, zien we op den duur de negatieve kant ervan niet meer.   Dat zo’n negatieve kant er is, uiteraard — en…
Lees meer

De wiskundige logica van begrijpend lezen

Stelling: begrijpend lezen moet je mathematisch bekijken In dit artikel:  33 jaar begrijpend lezen in Nederland Huidige opvattingen van de wetenschap mbt begrijpend lezen Mijn visie over wiskundige logica in begrijpend lezen   Hoe begrijpend lezen door leerlingen en leerkrachten voorgoed als leuk wordt ervaren — en de resultaten sterk verbeteren    33 jaar begrijpend lezen in Nederland  Ken je het nog van vroeger? Begrijpend lezen ging als volgt: eerst een tekst lezen,…
Lees meer

De nummer 1# belemmering bij begrijpend lezen en hoe je dat voorkomt

De nummer #1 belemmering bij begrijpend lezen en hoe je dat voorkomt  Je kent de uitspraak van Trump vast wel: “America first”. In het Nederlandse onderwijs bestaat een variant hierop.  In deze blog ontdek je een verborgen principe in het onderwijs aan de hand van drie vragen:  Wat is de nummer #1 belemmering bij begrijpend lezen?  Waarom is deze belemmering een stevig probleem?  Hoe voorkom je…
Lees meer

Ontdek waarom begrijpend lezen leuk, nuttig en praktisch is voor de toekomst

Vragen, meer vragen, en nog veel meer vragen. Elke vraag levert weer een nieuwe vraag op. Leerlingen zijn soms zo heerlijk in het stellen van vragen: “Waarom dan?” Of “Hoe dan?” Vooral als er tijd is in een rustige, vrije setting, komen deze vragen bovendrijven. Vaak snappen leerlingen dan iets niet en zijn ze nieuwsgierig.  Wanneer leerlingen teksten lezen, zie ik iets anders. Dan stellen ze betrekkelijk eenvoudige en eenzijdige vragen. De nieuwsgierigheid is soms…
Lees meer

Waarom leerlingen niet logisch redeneren bij begrijpend lezen (3 veelgemaakte fouten en de oplossing)

Als je onderwijshart op de juiste plek zit, is het je een doorn in het oog dat begrijpend lezen zo achteruit holt. De oorzaak van het probleem is behoorlijk difuus, zie ook dit artikel van Luc Koning. Uiteraard heb je een oorzaak van het probleem nodig. Pas dan kan je het oplossen. In mijn zoektocht naar…
Lees meer

error: kopiëren is niet toegestaan