contact@onderwijs2go.nl

Blog

3 dingen die leerlingen lastig vinden bij onderwijs op afstand en hiermee help je ouders en leerlingen

Wat een enorme verandering: kinderen zitten thuis en ze missen school. Groot respect voor jullie, onderwijsprofessionals, om alles voor elkaar te krijgen. De eerste week heb ik goed gekeken naar wat lastig is voor leerlingen nu ze thuis hun schoolwerk maken. Juist ook toen schoolwerk online samen werd gemaakt.Natuurlijk héél gezellig, maar het was niet…
Lees meer

3 tips voor ouders om de leerkracht te ondersteunen tijdens de Corona-pandemie

3 tips voor ouders om de leerkracht te ondersteunen tijdens de Corona-pandemie.   Beste leerkracht, Een nieuwe situatie. Ouders worden jouw pedagogische en didactische onderwijspartners tijdens de Corona-pandemie. De ene ouder is vaardiger dan de andere ouder. Sommige ouders zien er tegen op. Ouders hebben een helpende hand nodig. Hieronder een brief aan ouders om…
Lees meer

Er is wel een theorie voor begrijpend lezen

Er wordt beweerd dat er geen theorie is voor begrijpend lezen en dat het daardoor extra lastig is om begrijpend lezen uit te leggen aan leerlingen. Maar daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens, want er is wel degelijk een grammatica van begrijpend lezen. Je moet kunnen uitleggen aan leerlingen hoe feiten en…
Lees meer

3 fouten die een gevaar vormen voor begrijpend lezen

Ik maak me zorgen over 3 grote problemen bij begrijpend lezen. Tekstenplukkerij: leerlingen halen uit de tekst een heel klein stukje wat hèn aanspreekt en vervolgens laten ze dat een heel eigen leven leiden. Buiten de context om, en dus anders dan de schrijver bedoelde. Inlegkunde: leerlingen stoppen in de tekst (of in hun antwoorden)…
Lees meer

Hoe leerlingen over tekstelementen heen lezen

https://youtu.be/1s1O0Pa0O6U De leesvaardigheid gaat achteruit. Terecht houdt het Nederland bezig. Leerlingen lezen over tekstelementen heen, maar niet alleen leerlingen… Bekijk het filmpje en ontdek een simpele vergelijking waarmee je kunt starten om de leesvaardigheid te verbeteren. 

Waarom het modelen van innerlijke spraak werkt bij begrijpend lezen

Hoe vaak hoor je dat er niet goed gelezen is? Op televisie komt het zelfs geregeld voor. Hilarisch, bij De Alleskunner kwam dit afgelopen aflevering naar voren. Het is moeilijk om in een stressvolle situatie de juiste informatie uit de tekst te filteren en de opdracht goed te maken. Deelnemers lezen over tekstelementen heen die…
Lees meer

Waarom je met een cito-analyse Begrijpend Lezen de resultaten verbetert – en waarom bijna niemand dat doet

Ze zijn zo cruciaal als wielen in een fiets: de cito-analyses voor rekenen en spellen. Zonder die analyses en  op maat blijven resultaten hopeloos achter.  Voor Begrijpend Lezen zijn die analyses er niet. Helaas. De resultaten van Begrijpend Lezen gaan achteruit.  Tijd voor een cito-analyse op dat vlak, zou je zeggen.  Iedereen werkt hard, maar Begrijpend…
Lees meer

Waarom leerlingen niet lezen wat er staat

“Leerlingen maken zoveel fouten. Ik zeg wel eens: ‘Lees gewoon wat er staat!’ Zo moeilijk is dat toch niet?” Ik kijk in het boze gezicht van een bevriende leerkracht. Oei, die is hopeloos verontwaardigd. Herkenbaar. Laatst zei een remedial teacher van een praktijk al iets dergelijks tegen mij. Een ouder en een intern begeleider elders…
Lees meer

7 tips om de zwakke lezer te ondersteunen

Leerling A: “Als ik dyslectisch zou zijn, dan zou ik willen dat de tekst wordt voorgelezen, want dan blijf je bij met het tempo.” Leerling B: “Nee, want een tekst wordt vaak saai voorgelezen. En als je zelf leest, dan kan je op toon lezen en dan begrijp je het beter” Leerling A: “Oja! Zoals…
Lees meer

Waarom je bij begrijpend lezen liever geen voorkennis activeert

In het hele onderwijs zit ingebakken dat de voorkennis geactiveerd moet worden.   Bij begrijpend lezen is dat een probleem. Ik snap het: we werken volgens protocollen en die worden vaak al vele jaren gevolgd. En als we in zo’n gewoonte vastzitten, zien we op den duur de negatieve kant ervan niet meer.   Dat zo’n negatieve kant er is, uiteraard — en…
Lees meer

error: kopiëren is niet toegestaan