4 redenen voor vernieuwing bij begrijpend lezen.

Gepubliceerd op 18 augustus 2018 22:33

Als leerkracht op de basisschool is het een hele uitdaging om de begrijpend leeslessen interessant te maken. Leerlingen zuchten en steunen alleen al bij de woorden 'begrijpend lezen'. Het zuigt je energie weg tijdens deze les. Terwijl je weet dat het zo belangrijk is dat leerlingen het goed snappen.

 

Je wilt anders, je wilt beter....

 

4 x Waarom jij ervoor kiest dat het beter kan!

 

1# In de huidige didactiek wordt heel veel aandacht besteed aan leesstrategieën. Jij moet de strategieën modelen, maar je weet niet goed hoe. En helaas zie je dat leerlingen deze strategieën onvoldoende toepassen tijdens toetsen.

Dus is andere instructie nodig om de leerlingen de tekst in te laten zuigen, zodat ze het begrijpen.

Begrip ontwikkelen is een kunst, een vak apart! Deze kunst moet jij onder de knie hebben.

 

2# Het voorspellen naar aanleiding van de titels brengt leerlingen op het verkeerde spoor. Ze gaan vooraf raden. Dat geeft een probleem. Leerlingen verwachten dat de tekst zal gaan over wat zij hebben bedacht.

Weg is de motivatie om de bedoelingen van de schrijver te achterhalen. Kijken naar titels en kopjes heeft te maken met werkstukken maken, heeft de leerling deze tekst nodig?

Voorspellen heeft dus niets te maken met lezen tijdens toets.

 

3# Het vooraf geven van je eigen ervaringen en mening, of snel na afloop van het lezen, werkt als de zogenaamde gekleurde bril.

Opnieuw zit de leerling in het eigen spoor. Niet in het spoor van de schrijver. Al snel haken leerlingen af en zuchten: "Ik snap er helemaal niets van."

Help de leerlingen om de aandacht op de tekst te richten, op tekstbegrip. Tijdens de training wordt hierop ingegaan.

 

4# Helaas is de knip, het gat, tussen groep 2 en groep 5 nog steeds aanwezig.

Het ontwikkelen van begrip begint al bij groep 1 (en zelfs al jonger) met begrijpend luisteren en kijken. De leerkrachten van de onderbouw zijn zeer gedreven in het stellen van begripsvragen. Daardoor zijn leerlingen in staat om van 'concreet 3D-materiaal' naar iets 'in gedachten' voor zich te zien.

Wanneer de leerling in groep 3 en 4 technisch leert lezen, is er te weinig aandacht voor de belangrijke begripsvragen. Doordat er een knip gezet wordt in de ontwikkeling van begrip, moeten de leerkrachten van 5 vaardigheden opnieuw aanleren.

Maar als het team gaat samenwerken aan een continue ontwikkeling van begrip, levert het meer leerrendement op bij de leerlingen.

 

Dus 4 redenen waarom vernieuwing bij begrijpend lezen nodig is.

Jij, als leerkracht, maakt het verschil, want jij geeft de instructie! Volg met je team de training om de kunst van het vak 'begrip' bij te brengen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.