Gissen is missen, lezen is weten

Gepubliceerd op 20 augustus 2018 08:17

"Wat denk je bij de titel, waar gaat het over?"

Op basis van de titel en tussenkopjes wordt in het huidige begrijpend lezen onderwijs geleerd om te gaan gissen naar de inhoud van de tekst, het zo genaamde voorspellen.
Maar.....op de loer ligt het gevaar.....gissen is missen! Wie kent nog het gezegde: 'gissen is missen, meten is weten'? En dat geldt niet alleen voor meetkunde, ook voor 'begrijpend lezen-kunde'. 

Als de vraag naar de titel gesteld wordt aan een groep, lopen de antwoorden uiteen. Iedereen heeft eigen ervaringen en eigen kennis. Daardoor hoor je verschillende antwoorden. Het gesprek neemt veel tijd in beslag, zonder dat het leidt tot tekstbegrip.

Het gevolg......Ik heb leerlingen gezien die niet meer open stonden om de tekst te lezen. Ze hadden hun oordeel over de tekst al klaar. En dat alleen op basis van de titel.

Dus stop met voorspellen! Besteed zoveel mogelijk tijd aan het lezen van de tekst en de inhoud van de tekst. Vernieuw het begrijpend leesonderwijs met Onderwijs2Go, want lezen is weten!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.