Gedesoriƫnteerd tijdens een toets

Gepubliceerd op 2 november 2018 13:13

Stel je voor dat je in een vrij groot museum komt met meerdere afdelingen, of je loopt op een andere plek met vele ruimtes. Natuurlijk kun je doelloos gaan rondlopen, gedesoriënteerd. Maar hoe oriënteer je je in deze nieuwe situatie? Juist, met een plattegrond. Met een plattegrond, wegwijzers en routebegeleiding loop je bewust rond. En als je uitleg nodig hebt, dan is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan een medewerker. 

Zo is het ook met (begrijpend lezen) toetsen. Een leerling komt tijdens de toets een nieuwe tekst of vragen tegen. Desoriëntatie is het gevolg. Geef de leerling vooraf voldoende tools in handen om om te gaan met een nieuwe situatie. Het pijlenmodel BEGRIP is een stabiel denkkader, de plattegrond van BEGRIP. Pijlenmodel BEGRIP helpt met te begrijpen hoe begrijpend lezen (en luisteren) werkt en jij als leerkracht fungeert als medewerker om extra uitleg te geven.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.