contact@onderwijs2go.nl

Blog

De wiskundige logica van begrijpend lezen

Stelling: begrijpend lezen moet je mathematisch bekijken In dit artikel:  33 jaar begrijpend lezen in Nederland Huidige opvattingen van de wetenschap mbt begrijpend lezen Mijn visie over wiskundige logica in begrijpend lezen   Hoe begrijpend lezen door leerlingen en leerkrachten voorgoed als leuk wordt ervaren — en de resultaten sterk verbeteren    33 jaar begrijpend lezen in Nederland  Ken je het nog van vroeger? Begrijpend lezen ging als volgt: eerst een tekst lezen,…
Lees meer

De nummer 1# belemmering bij begrijpend lezen en hoe je dat voorkomt

De nummer #1 belemmering bij begrijpend lezen en hoe je dat voorkomt  Je kent de uitspraak van Trump vast wel: “America first”. In het Nederlandse onderwijs bestaat een variant hierop.  In deze blog ontdek je een verborgen principe in het onderwijs aan de hand van drie vragen:  Wat is de nummer #1 belemmering bij begrijpend lezen?  Waarom is deze belemmering een stevig probleem?  Hoe voorkom je…
Lees meer

Ontdek waarom begrijpend lezen leuk, nuttig en praktisch is voor de toekomst

Vragen, meer vragen, en nog veel meer vragen. Elke vraag levert weer een nieuwe vraag op. Leerlingen zijn soms zo heerlijk in het stellen van vragen: “Waarom dan?” Of “Hoe dan?” Vooral als er tijd is in een rustige, vrije setting, komen deze vragen bovendrijven. Vaak snappen leerlingen dan iets niet en zijn ze nieuwsgierig.  Wanneer leerlingen teksten lezen, zie ik iets anders. Dan stellen ze betrekkelijk eenvoudige en eenzijdige vragen. De nieuwsgierigheid is soms…
Lees meer

Waarom leerlingen niet logisch redeneren bij begrijpend lezen (3 veelgemaakte fouten en de oplossing)

Als je onderwijshart op de juiste plek zit, is het je een doorn in het oog dat begrijpend lezen zo achteruit holt. De oorzaak van het probleem is behoorlijk difuus, zie ook dit artikel van Luc Koning. Uiteraard heb je een oorzaak van het probleem nodig. Pas dan kan je het oplossen. In mijn zoektocht naar…
Lees meer

Het onzichtbare probleem van begrijpend lezen — en hoe leerlingen het tóch aanleren

Een onzichtbaar probleem rond de PISA-resultaten Het verbaast me niets dat de PISA-resultaten niet goed zijn. Er wordt veel gesproken over digitalisering en ontlezing, maar volgens mij is meer aan de hand dan dat. En daarom deed ik een jaar geleden een klein experiment. Volkomen niet wetenschappelijk verantwoord. Wel interessant. Ik wilde dat onzichtbare probleem…
Lees meer

9 oplossingen om het niveau van begrijpend lezen omhoog te krijgen

Leerlingen in Nederland hebben een probleem. De PISA-resultaten 2018 zijn binnen. En het ziet er zorgwekkend uit. De (begrijpend) leesvaardigheden lopen stevig terug. Zelfs zo erg dat we onder het gemiddelde hangen. Evalueren en reflecteren zijn voor mij een doorn in het oog. (bron: https://www.pisa2018.nl/resultaten2018/) Te veel leerlingen hebben een te laag leesniveau om te…
Lees meer

Hoe een tekst bijna het verschil maakte tussen leven en dood

Aan ongeveer 60 onderwijsprofessionals vroeg ik: “Waarom leer je leerlingen begrijpend lezen aan?” De antwoorden waren met name ‘vragen beantwoorden’ en ‘kennis vergaren’.   Maar wees eerlijk, welke leerling zit daarop te wachten?   Als je écht iets wilt begrijpen, dan heb je een doel nodig. Een betekenisvol doel dat zo relevant is dat de leerling daarvoor wil lezen en soms even droog wil…
Lees meer

Waarom begrijpend lezen lijkt op Hunted spelen

Op het hoofdkwartier  “MAIL!” 14 meiden springen op en rennen naar de laptop. Terwijl ze nog lezen, gaat de mobiel af. “TELEFOON, TELEFOON!” De kreten klinken door elkaar. Ze rennen terug naar de tafel. Nieuwe aanwijzingen. De volgende envelop mag open. Welke verdachte heeft de ontvoering op zijn geweten? Welke getuigenverklaring klopt? Welk bewijsmateriaal wijst de…
Lees meer

Hoe begrijpend lezen van z’n stoffige imago afkomt en een leuk vak wordt (ook voor leerlingen)

Welke leerkracht vindt begrijpend lezen nou leuk om te geven? Bij die vraag zullen er niet veel hun vinger opsteken.   Toch is het niet heel moeilijk om bevredigende resultaten met begrijpend lezen te behalen. Zelfs leerlingen gemotiveerd te krijgen voor begrijpend lezen.  Het gevolg? Leerkrachten zijn beter gemotiveerd. Leerlingen zijn voorbereid op het vervolgonderwijs en de maatschappij. En de school krijgt betere beoordelingen.   Ik vertel je hier meer…
Lees meer

“Begrijpend lezen… wat een verschrikkelijk vak is dat!”

Praat met leerkrachten over begrijpend lezen en je krijgt geheid negatieve reacties. Ze behalen marginale resultaten, blijven veelal onder de norm en leerlingen zijn niet gemotiveerd.   Uiteindelijk raken de leerkrachten zelf ook de motivatie kwijt. De wil is er soms nog wel, maar het vak Begrijpend Lezen is gewoon niet leuk om te geven. Gevolg: alle…
Lees meer

error: kopiëren is niet toegestaan