Over Onderwijs2Go en Terena

Van hoogbegaafde wiskundeknobbel naar juf taal en emotie en doorontwikkeld tot expert begrijpend lezen


Mijn achtergrond, visie, drijfveren, missie, passie én droom...

terena onderwijs2go

Competent

Sterke vakdidactiek

Autonoom

Uitdagend onderwijs op maat

Relatie

Samen de leerling op weg helpen

Mijn belangrijkste kernwaarden:
ontwikkeling, rechtvaardigheid en een portie liefde

"Terena, jij bent een zeer goede leerkracht!" (professsor)

Mijn achtergrond

Als stagiaire viel het mij al op dat onderwijs op maat geven moeilijk is. Het werd op de opleiding aangeleerd als 'meer van hetzelfde' en ik zag in de stageklas dat de leerkracht eigenlijk ook niet wist hoe ze de leerlingen vooruit kon helpen. Vanaf dat moment heb ik mij daar altijd hard voor gemaakt!


Vanuit 25 jaar onderwijservaring en met passie voor ontwikkeling ontdekte ik de theorie voor begrijpend lezen. Een geweldig systeem waarmee ik inzicht in communicatie geef en leerlingen tot hun recht komen.


Dit hoor ik vaak terug over mij en mijn werk: gepassioneerd, visionair, vooruitstrevend, doordacht, analytisch, creatief, flexibel, praktisch, mogelijkheden en kansen zien voor ontwikkeling die out-of-the-box zijn. 

Leerkrachtvaardigheden

Mijn visie

Sterke leerkrachten maken sterke leerlingen. 

De sterke leerkracht brengt leerlingen in de flow om te excelleren. Deze leerkracht:

  • ziet de leerlingen écht
  • ziet  kansen die onmogelijk lijken
  • denkt out-of-the-box
  • heeft excellente vakkennis
  • beschikt over sterke didactische en pedagogische leiderschapskwaliteiten
  • haalt het beste uit zichzelf en uit leerlingen
  • heeft doorzettingsvermogen
  • beschikt over zelfvertrouwen
  • vormt een team met collega's, leerlingen en ouders.


Hoe ik dat doe, geef ik graag aan je door!

Directeur

basisschool

Overzichtelijk en gestructureerd

Jij hebt opgeschreven hoe je lesgeeft en hoe alles met elkaar samenhangt. Heel mooi gedaan!

Het onderwijs heeft jouw enthousiasme nodig. 

Mijn 3 drijfveren

Achter mijn kernwaarden, visie en missie zitten 3 drijfveren die mij motiveren::

  • De leerling denkt vaak niet goed na over wat de schrijver bedoelt, met als gevolg snelle meningen (verkeerde aannames), niet kloppende conclusies en achter fake-nieuws aanlopen. Dat vind ik zó erg, want dan krijg je miscommunicatie en dan komt het leerpotentieel er niet uit. Dus leerlingen moeten eerst in het spoor van de schrijver komen en logisch nadenken.
  • Het is niet oké dat leerkrachten niet weten hoe ze hun leerlingen tekstinzicht moeten geven. Omdat ze het niet geleerd hebben op de opleiding of aangereikt hebben gekregen in methodes. Daarom staat alles wat ik had willen weten als leerkracht om onderwijs op maat te geven in de online training en mijn boeken. Want een leerkracht verdient waardering voor vakmanschap, zeker omdat ik de theorie van begrijpend lezen heb ontdekt en alles inzichtelijk heb gemaakt !
  • Ik kom niet bij je in de klas, dat vond ik zelf destijds vreselijk. Implementeren van excellente kennis, inzicht en vaardigheden doe je met elkaar met mijn aanwijzingen. Daar word je een sterk team van en zo bouw je een sterke intuïtie op waar je je leerlingen in vooruit kan helpen om betere resultaten te krijgen.

Terena, jij hebt een missie!

Paula van den Born, oud-directrice Timotheusschool

Mijn missie 

Ik wil recht doen aan leerlingen, leerkrachten en ouders.

Het is bewezen dat een groot didactisch repertoire leidt tot betere schoolresultaten. Onderwijs op maat geven is nu eenmaal makkelijker als je voldoende know-how in huis hebt. 

Ik heb mijn didactiek Sterk BEGRIP en andere didactische tools uitgeprobeerd met allerlei teksten, met verschillende leeftijdsgroepen en divers werk-denkniveau. Daardoor heb ik ook een paar cruciale fouten in de huidige leesdidactiek gevonden. En daar wil ik verandering in brengen.

Het geeft mij voldoening als leerlingen met de nieuwe leesdidactiek Sterk BEGRIP zeggen dat ze het snappen en het leuk vinden! Ik vind het onwijs gaaf als een schoolteam het gaat toepassen, waardoor ze groeien in inzicht en samenwerken. 

Ik wil het begrijpend lezen, luisteren en studerend lezen op een hoger plan te brengen. Maar ook dat er aandacht is voor de mentale ontwikkeling van leerlingen.

Ik merk dat leerkrachten, RT en ouders behoefte hebben aan ideeën, kennis en vaardigheden hoe ze leerlingen grip op begrijpend lezen en mentale kracht kunnen geven.

Daarom heb ik nagedacht hoe ik daarin kan helpen. Zo is mijn online leeromgeving en het Spiekboek Sterk BEGRIP ontstaan, een unieke combinatie van professionalisering en methodiek.

Ik heb bewust gekozen voor de naam Onderwijs2Go. Visionair en analytisch: onderwijs zoals ik het zelf had willen krijgen. Onderwijs gericht op toekomstige mogelijkheden van leerlingen en met een hoger leerrendement. Onderwijs gebaseerd op een universele theorie om grip op begrip te geven. 

Introvert hoogbegaafd leiderschap past bij mij. Zo wil ik samenwerken met scholen, RT en ouders.

Leerkracht

basisonderwijs

Dit zit heel perfect in elkaar

Terena werkt op een andere manier dan onderwijsadviesbureaus doen, daar moesten we aan wennen.  Maar het werkt als je echt met elkaar toepast wat je leert van haar. Wij zien de meerwaarde van deze theorie en de leerlingen vinden het leuk!

Onderwijs2Go

Mijn passie

Maak begrijpend lezen een way-of-life...

Schooltje spelen met de buurtkinderen was mijn grootste hobby. Urenlang zaten we in de tuin op een ouderwets schoolbankje juffrouw-en-meestertje te spelen. Onderwijs zat dus al jong in het bloed.

Op de basisschool en voortgezet onderwijs was ik ondertussen een kei in rekenen, maar begrijpend lezen vond ik het stomste vak wat er was. Saaie, blauwe boekjes met vragen, zoals over Tijl Uilenspiegel. Volkomen nutteloos in mijn ogen.

Op de PABO kregen we les in onderwijs op maat, maar dat was eigenlijk meer van hetzelfde uitleggen aan leerlingen en ik had nog steeds geen idee hoe ik leerlingen op hun eigen niveau vooruit kon helpen. 

Dit moest het worden: aandacht op maat, een meeslepende verhaallijn, woordenschat uitbreiding, gasten, uitjes, samenwerking met ouders, boeiende werkvormen en activiteiten om vorm te geven aan een uniek resultaat. 

Dit heb ik in mijn werkervaring vormgegeven als leerkracht,  zzp-leerkracht voor leerlingen met een beperking (spraak-/ taal-/ lees- en schrijfontwikkeling) en als procesbegeleider leren leren en begrijpend lezen bij een onderwijsvernieuwer. Mijn oud-leerlingen praten er nog over!

En toen....ontdekte ik de theorie van begrijpend lezen, omdat ik vragen had over hoe het leven en communicatie in elkaar stak! Sterk BEGRIP!

Ik besloot in 2017 om lean-start-up Onderwijs2Go op te zetten en Sterk BEGRIP uit te werken, nadat de resultaten van allerlei leerlingen omhoog waren gegaan. Want ik vind het mega gaaf om leerlingen, leerkrachten en onderwijs op maat op een hoger plan te brengen. 

Mijn droom

Mijn droom is dat meer leerlingen kansen krijgen in de toekomst, omdat ze beter begrijpen wat ze lezen. Leesvaardige leerlingen hebben...

  • inzicht in de tekst
  • inlevingsvermogen in een ander
  • invloed in de samenleving op een positieve manier.


Om meer leerlingen te versterken met mijn didactiek, geef ik mijn manier van werken en denken door aan jou. Want jij staat als leerkracht, RT en ouder centraal om het kantelpunt te bereiken bij jouw leerlingen. 

  • Jij helpt jouw leerlingen hoe communicatie in elkaar zit.
  • Jij krijgt grip op het leerrendement van jouw leerlingen.
  • Jij maakt de ouders van jouw leerlingen co-teacher.


Hoe gaaf is het als elke leerling een pijlenmodel BEGRIP op zijn/haar tafel heeft en een vakdidactisch sterke leerkracht heeft, zowel in het po, vo als sbo. Wat een effect heeft dat op de levens van leerlingen. Daarom is het mijn missie om je inspiratie en inzichten te geven met Sterk BEGRIP en mijn andere tools om het didactisch repertoire te vergroten en te versterken.

Wat maakt Onderwijs2Go uniek

Theorie ontdekt

Begrijpend lezen heeft eindelijk een theorie! Een logisch samenhangend geheel op 1 A4: het pijlenmodel BEGRIP.

Van leerkracht naar leerling

De leerkracht doet ertoe! Daarom is de scholing gericht op leerkrachten, zodat zij leerlingen goed inzicht in de tekst geven.

Way-of-life

Begrijpend lezen is géén 45 minuten lesje. Begrijpen van mondelinge en schriftelijke communicatie is een way-of-life! 

Toepasbaarheid

De theorie is uitgeprobeerd op elke tekstsoort, leeftijd, IQ-niveau, groepsgrootte. Het werkt!

Out-of-the-box

Sterke diagnostiek, samenwerking met ouders en doelbewuste training helpen  de leerling vooruit.

Betekenisvol

Waarom moet de leerling dit leren of lezen? Relevante leesvragen en thema's zijn veel leuker!

Dit is wat anderen zeggen over de Academie en de resultaten

Mijn complimenten
Wat heb je het professioneel en uitgebreid opgezet. 
Leerkracht bovenbouw

/ambulant begeleidster

Leeropbrengsten omhoog
Onze resultaten zijn omhoog gegaan.
Barbara Hoogland

Intern begeleidster, Horizon

Heel professioneel
Deze leeromgeving ziet er fantastisch uit!
Heleen de Jager

CNV-medewerkster/leerkracht onderbouw

Wilma Kaptein

Hoogbegaafde ondernemer

Dit is betrouwbaar!

Terena werkt aan onderwijs dat wérkt en recht doet. Dat is duurzaam. Daar worden leerkrachten en leerlingen beter van.

Wij hebben o.a. de volgende scholen en ouders geholpen

Onderwijs2Go staat voor professionalisering en kwaliteitsverbetering met een breed didactisch repertoire.

Samen impact maken door onderwijs op maat te geven.