contact@onderwijs2go.nl

Samenwerken met ouders rondom begrijpend lezen

Samenwerken met ouders kan spannend zijn. Er zijn zoveel verschillende ouders.

Stel dat je meer zou samenwerken met ouders, dan krijgt je leerling een extra zetje in de rug. En dan heb ik het niet over meer van hetzelfde oefenen, maar oefenen de leerling echt nodig heeft.

Ouders hebben verschillende mogelijkheden om didactisch partner te zijn.

Tussen ouders zijn grote verschillen. Dit bepaalt mede de kans van slagen. Er zijn verschillen in:

  • tijd.
  • achtergrond keuzes/opleidingsniveau
  • ervaring met Nederlandse taal
  • opvoedstijl
  • gezinssamenstellingen

Toch loont het om samen te werken met ouders, want samen bereik je meer. Natuurlijk stimuleer je ouders al om:

  • naar de bibliotheek te gaan. Al is dit vooral gezicht op verhalende teksten.
  • methode-gebonden huiswerk te doen, dit zijn vaak zakelijke teksten.

Meer halen uit de samenwerking met ouders

Maar als je meer wilt halen uit de samenwerking met ouders, volg dan de workshop ‘ouders als didactisch partners bij begrijpend lezen’. Je gaat met je team doelbewust ouders inzetten als didactisch partners. En je richt je dan op gezamenlijke leerlingzorg/-ondersteuning en didactiek.

In een workshop geef ik je allerlei tips om te investeren in het contact met ouders. Maar ook hoe je een gezicht gesprek over begrijpend lezen houdt, passend bij het pijlenmodel begrip. Daarnaast geef ik je praktijkvoorbeelden in het coachen van ouders.

Nog even op een rijtje:

Voor wie: leerkrachten. Maar ook heel leuk om ouders te vragen om erbij te zijn. Uiteraard wordt de workshop op maat gemaakt voor de groep. 

Doel: leerkrachten en ouders werken samen om begrijpend lezen thuis te ondersteunen

Middel: boeken, sites, teksten

Tijdsduur: 1 1/2 uur

Locatie: bij teams op schoollocatie

Neem vrijblijvend contact op.

ouders als didactisch partners
praten over teksten
error: kopiëren is niet toegestaan