contact@onderwijs2go.nl

Sociaal leren

Samen praten over teksten

Praten over teksten is effectief. Door met elkaar te praten breidt de algemene kennis van leerlingen zich uit. 

Maar…de manier waarop over teksten wordt gepraat, is vaak oppervlakkig. Want de meeste vragen gaan over wat leerlingen vinden en voelen. De leerling staat centraal met zijn/haar eigen ik.

Helaas krijg je daar geen tekstbegrip van. Om tekstbegrip te ontwikkelen moeten leerlingen vanuit een ander perspectief denken. Ze moeten in de schoenen van de schrijver/personen in het verhaal leren staan.

Wat zijn nu goede tekstvragen?

Enkele tekstvragen waar je zelf mee aan de slag kunt gaan:

  • Wie zijn de personen in deze tekst?

  • Wat maken ze mee?

  • Waarom maken ze dat mee?

  • Hoe gaan ze met hun situatie om?

  • Waarom gaan ze er zo mee om?

Wil je meer tekstvragen die op een logische manier met elkaar samenhangen, dan geeft het pijlenmodel BEGRIP daar veel handreikingen voor.

Samen opdrachten doen

Voor leerlingen kan het enorme frustraties opleveren om samen te werken.

Er zijn grote verschillen in:

  • Planning: begin je op tijd of juist erg laat?

  • Nauwkeurigheid: werk je netjes of juist slordig?

  • Verantwoordelijkheid: doe je veel of weinig?

  • Omgaan met elkaar: vriendelijk of snauwerig

Zo kwam ik bij het fenomeen social loafing. Leerlingen liften mee op het werk van andere leerlingen, terwijl ze het cijfer niet verdienen.

Om leerlingen te leren zichzelf te beschermen tegen social loafing is het nodig dat leerkrachten (en docenten op het voortgezet onderwijs) hier onderwijs in geven. Dat kan met het werken van een groepscontract. 

Uitdagende opdrachten doen

Geef leerlingen eens andere opdrachten dan ze normaal doen. Geef ze opdrachten die er toe doen in de samenleving. Dan werken ze op een andere manier met elkaar samen.

 

error: kopiëren is niet toegestaan