contact@onderwijs2go.nl

Toetsanalyse en advies bij de Cito-toetsen

Zet de Cito-toets begrijpend lezen formatief in

Toetsanalyse en advies, het is een van de grootste uitdagingen bij begrijpend lezen in het basisonderwijs. Misschien zoek je al jaren naar analyse van BL toetsen. 

De Cito-toets begrijpend lezen voelt voor veel leerkrachten en intern begeleiders ongrijpbaar aan. De vaardigheid van de leerling wordt gemeten, maar het is lastig te bekijken wat de leerlingen nodig hebben. 

De opdrachten in de toets zijn best moeilijk te doorgronden, omdat ze gericht zijn op begrijpen, interpreteren, opzoeken en samenvatten. Dit is een minder bruikbare indeling voor leerkrachten om leerlingen van daaruit gedegen vooruit te helpen.  Regelmatig hoor ik dat de toetsen na afname verdwijnen in de doos in plaats van te gebruiken als formatieve toetsen. 

Toch hebben leerlingen die toetsanalyse nodig, want die geven zicht op interventies. Leerlingen hebben die hard nodig om doelbewust vooruit te komen. Want hoe meer een leerling snapt van begrijpend lezen, hoe leesvaardiger de leerling wordt.

Toetsanalyse

Ik heb alle teksten, vragen en antwoorden geanalyseerd en voorzien van de codering van het pijlenmodel BEGRIP. Dus alles is verdeeld over 16 categorieën van het pijlenmodel. Soms worden meerdere categorieën gecombineerd met elkaar, dat zijn de complexe vragen voor de leerlingen.

Na het coderen heb ik een database ontwikkeld, waarbij ik de cito toets begrijpend lezen kan analyseren. Deze analyse vormt de basis voor een advies voor de leerkracht om groepsinterventies op te zetten. Ik geef in dat advies allerlei handreikingen op maat voor de leerkracht. 

Ook kunnen specifieke leerlingen bekeken worden om hen vooruit te gaan helpen.

Zelf leren analyseren

In de online training staan handreikingen om zelf te leren analyseren. Maar bij de teamtraining en online training zit eenmalig een Cito analyse. Ik geef je gericht advies waar je met je groep aan kunt werken en stappen vooruit in kunt zetten. Zonder dat ik dus bij je in de klas kom, heb ik inzicht in hoe en welke instructie is beklijfd. En hoe de ontwikkeling van je groep of specifieke (geanonimiseerde) leerlingen zijn.

Het advies

Het advies geeft je inzicht in waar wel en niet goed in onderwezen is door de leerkracht. En welke instructie is blijven hangen bij de groep. Dit kan confronterend zijn, maar het advies is zo opgesteld dat de leerkracht er positief mee vooruit kan. 

Het advies sluit aan bij de 16 categorieën om interventies op te zetten. De database laat zien welke categorieën doelbewust getraind kunnen worden. Dit geeft ook aanknopingspunten om met ouders samen te werken. De categorieën worden verder uitgelegd in de online training. 

Let op: de analyse en het advies is een vervolg op de scholing over ‘instructie geven bij het pijlenmodel BEGRIP’. 

 

Laat een toetsanalyse cito-begrijpend lezen doen voor een stevig advies. Ontvang handreikingen voor de leerkracht, zodat de leerling leesvaardiger wordt.

Neem vrijblijvend contact op

formatief toetsen (cito begrijpend lezen) analyse en advies
fouten-analyse
error: kopiëren is niet toegestaan