Nieuw!

Volg de training 'werken met pijlenmodel BEGRIP en het bijhorende Spiekboek BEGRIP'

 

Binnenkort verwacht!!

De online training over het pijlenmodel BEGRIP.

Met instructiefilmpjes, versterkte content en best-of-best begeleidingstips!

Wil je op de hoogte gehouden worden, stuur een mail naar: onderwijs2go@gmail.com

Dan ben jij er als eerste bij!

(de online training wordt geadviseerd om te kiezen...nog even geduld tot januari 2019)

Wil jij weten waarom leerlingen niet de resultaten halen die gewenst zijn? Wil je weten welke fouten ze maken? En wil je ook betere instructie geven bij begrijpend luisteren, begrijpend lezen, studerend lezen (leren leren) en sociale situaties?

Volg dan nu de training en ontvang het spiekboek BEGRIP met pijlenmodel.

 

Doelgroep:

- leerkrachten/docenten met passie voor het onderwijsvak.

- leerlingbegeleiders, remedial teachers, ambulant begeleiders, logopedisten en andere onderwijskundige professionals, die heel graag bij individuele leerlingen het begrijpend lezen willen verbeteren .

- intern begeleiders, die heel bewust zorg dragen voor leerkrachten, leerlingen en de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs.

 

Wat gaan we doen en waarom?

Tijdens de training ga je eerst in de schoenen van de leerlingen staan. Zo ervaar je eerst zelf welke fouten leerlingen, maar jij ook maken tijdens begrijpend lezen, gedeelde smart is halve smart voor de leerlingen.

Je leert ook wat helaas de nadelige effecten zijn van de didactiek van de meest gebruikte begrijpend lezen methodes en studievaardigheden methodes. Je krijgt meteen al een paar tips om met een paar kleine aanpassingen in het gebruik van je schoolmethode. Dat is de eerste stap op weg naar verbetering in de resultaten.

Vervolgens leer jij het pijlenmodel BEGRIP in grote lijnen te overzien. Dan gaan we de diepte in. We beginnen heel eenvoudig. Je begint met begrijpend luisteren en sociale zelfredzaamheid op ZML en kleuterniveau. Daarna maak je de doorgaande lijn mee naar groep 3-4 en dan naar groep 5-8 met begrijpend lezen. Zo ervaar je de meerwaarde van het 8 jaar als een team samen werken aan de begripsontwikkeling van de basisschool leerlingen.

Je ziet de meerwaarde van jong beginnen, omdat het dan al een normale manier van denken is voordat ze in midden- en bovenbouw komen. Natuurlijk maak je de overstap naar het voortgezet onderwijs mee met het studerend lezen (met het leren leren), want goede toets resultaten blijven natuurlijk uiterst belangrijk. Ondertussen worden de signaalwoorden voor jou steeds meer betekenisvol. Jij leert hoe je het pijlenmodel BEGRIP kunt toepassen om de begripsontwikkeling op een goede manier te beïnvloeden. 

Bij elke bouwsteen van het pijlenmodel BEGRIP krijg je uitleg aangereikt om voor te doen aan de leerlingen. Je leert dat antwoorden een vaste plaats hebben in het model. Met de visuele structuur hebben leerlingen en jij een beter overzicht over de tekst. Tekstverbanden, relevante vragen stellen en beantwoorden vormen de kern van het model.

Je krijgt tips over hoe je individuele verlengde instructie geeft, of pre-teaching instructie, hoe je een kleine groep begeleidt en een klassikale les geeft.

Omdat je leerlingen doelgericht lesgeeft om de begripsontwikkeling te stimuleren, verbeteren na ongeveer 6 weken de eerste resultaten van de leerlingen. Jij weet nu hoe je moet omgaan met de gemaakte fouten in het begrijpend lezen. Leerlingen worden zelfverzekerder en gemotiveerder, omdat ze een alertheid hebben gekregen op wat er wordt gehoord/gezien/gelezen, ze geven betekenis aan verwijs- en signaalwoorden, ze snappen de inhoud van de tekst. Dus krijgen ze echt grip op begrip. Dit geeft jou een enorme boast als leerkracht. 

Tijdens de training krijg je verschillende tips (bijvoorbeeld pre-teaching) om samen te werken met professionals die individuele begeleiding geven. Zij helpen het begrijpend lezen proces versterken.

Na de training geef je daarom zelfverzekerd les. Je beseft dat in het begin het tijd kost om de leerlingen bekend te maken met het pijlenmodel BEGRIP, maar je weet ook wat het gaat opleveren. Want jij leert jouw leerlingen BEGRIP aan, je geeft hen daarmee een cadeau voor de rest van hun leven. Jij zet leerlingen de maatschappij in met een grotere bewustwording om elkaar mondeling en schriftelijk goed te begrijpen.

Houd rekening met 3 keer 2 uur tijdsinvestering (of 2 keer 3 uur). Naast de contacturen lees je je in het Spiekboek BEGRIP. En uiteraard oefen je ook in de praktijk, want oefening baart kunst.

Vul je gegevens in voor informatie over een teamtraining of een individuele training.